سوژه یابی+ اصول خبرنویسی
اما سوژهها از کجا میآیند؟!
برای پیدا کردن سوژه لازم نیست جای خاصی برویم. فقط کافی است چشم و گوشمان را باز کنیم و به علاقهمندیهایمان توجه کنیم. مطالب رسانهها را دانبال کنیم و این سوال را از خودمان بپرسیم که چرا این اتفاق افتاده است؟ مثلا وقتی کریس رونالدو در جام جهانی کنار سرش را تیغ میزند، بپرسیم چرا؟! و بعدش «حمایت ورزشکاران از کودکان سرطانی» میشود سوژهای که خیلیها درباره آن نوشتند.
گاهی هم برای پیدا کردن سوژه باید تغییرات دور و برمان را به خوبی نگاه کنیم و آنها را مسلم و طبیعی ندانیم. فرض کنید چند روزی است که متوجه شدهاید گربههای محلهتان گم و گور شدهاند و این موضوع مصادف شده با افتتاح یک همبرگر فروشی در محله شما. بقیهاش را نمیگویم فقط توصیه میکنم از هر جایی همبرگر نخرید.
پس به همین راحتی، میشود سوژه پیدا کرد. علاوه بر اینها نشستن پای حرف مردم در مدرسه، کوچه، مترو و هر جایی که تصورش را بکنید، همیشه الهام بخش بسیاری از سوژههای جذاب بوده است.
در پایان این نکته را هم بگویم که سعی نکنید همیشه به دنبال سوژههای منفی و نابههنجار باشید، چرا که پیدا کردن یک سوژه مثبت به مراتب کار ارزشمندتری است و تاثیرات بهتری هم در خود شما و خوانندگان مطالبتان ایجاد میکند.
چطور بفهمیم که سوژهای که پیدا کردیم مناسب است یا نه؟!
من چندتا پیشنهاد دارم. اول برای خودمان مشخص کنیم که قرار است برای چه کسانی بنویسیم. اگر خوانندگان مطلب ما نوجوانان و جوانان سایت جیم هستند، نوشتن از مراحل انتخاب دندان مصنوعی، یک جور جک به نظر میرسد! در حالی که برای مخاطب پا به سن گذاشته یک نیاز است. پس مخاطبمان را بشناسیم و در مورد هر سوژه این سوالات را از خودمان بپرسیم.
- چند نفر را تحت تاثیر قرار میدهد. (دربرگیری)
- چقدر آنها را متاثر میکند. (یعنی کیفیت هم به اندازه کمیت مهم است)
- آیا سوژه من دارای جذابیتهایی مثل شهرت، شگفتی و استثنا، بزرگی و کثرت، مجاورت معنوی و فیزیکی، برخورد و مانند اینها هست؟
مثلا نوشتن از طلاق آزاده نامداری و فرزاد حسنی قطعا دارای ارزش شهرت است. یا نوشتن از کودکی با قابلیت آهنربایی، شگفتی و استثناست. گفتن از اختلاسی به رقم 3 هزار میلیارد دارای ارزش بزرگی و کثرت است و نوشتن از کشتار مسلمانان عراق، برای ما که مسلمان هستیم یک جور حس مجاورت معنوی ایجاد میکند. از این مثالها زیاد است، مثلا گفتن از یک مسابقه فوتبال و حواشی آن ارزش برخورد دارد، یعنی هیجان و حادثه که برای خواننده جذاب است.
خلاصه بعد از اینکه در ذهنمان به این سوالها پاسخ دادیم، با توجه به اینکه یک سوژه از چند جنبه دارای جذابیت باشد و به درد خواننده ما بخورد یا نه؟ میتوان تصمیم گرفت که در موردش بنویسیم یا ننویسم.
یک نکته مهم اینکه، شما برای نوشتن پیرامون یک سوژه همیشه باید مد نظر داشته باشید که چقدر به آن دسترسی دارید. مثلا برای شما امکان نوشتن از شرایط بروبچههای ناسا هنگام نهار، کمی بعید است.
حالا نوبت شماست...
اگر شما هم در انتخاب سوژه راهکار و فن خاصی بلد هستید و تجربهای دارید با ما به اشتراک بگذارید. همچنین اگر علاقهمند به یک تمرین کارگاهی هستید، یک سوژه بگویید و از آن دفاع کنید که چرا مناسب نوشته شدن است.
...............................
منبع: سایت جیم jeem.ir
............................
تعریف خبر
ارزشهای خبری
عناصر خبری
دریافت
حجم: 109 کیلوبایت
....................................
پ ن: توضیح دیگه ای ندارم چون هم یک سال گذشته و هم جزوه شو گم کردم، همین فایل رو هم به برکت سایت جیم دارمش. Jeem.ir
........................................................
اینم آدرس یک سوژه یاب حرفه ای
https://www.instagram.com/s_barand/
- ۹۵/۰۸/۱۲